Terdapat tiga pendapat Ulama dalam hal ini:
a) Pendapat Pertama - Harus berpuasa selepas setengah Syaaban. Ini adalah pendapat jumhur ulama di kalangan mazhab Hanafi, mazhab Maliki, dan mazhab Hanbali.
Dalil Pendapat Pertama
Jumhur
ulama berhujah dengan hadis di dalam Sahih Bukhari dan Sahih Muslim
daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
“Apabila berlalu separuh bulan Syaaban, maka tidak ada puasa sampai datang bulan Ramadhan.”
Tetapi
kalau seseorang itu sudah biasa berpuasa pada hari-hari tertentu, maka
tidaklah diharamkan, kerana ada hadis lain yang memberi penjelasan,
daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w, maksudnya :
“Janganlah
salah seorang kamu mendahului Ramadhan dengan berpuasa sehari atau dua
hari. Kecuali seseorang yang berpuasa dengan satu puasa (adat
kebiasaannya) maka berpuasalah pada hari itu”
Penjelasan dalil
Hadis tersebut melarang mendahului Ramadhan dengan puasa sehari atau dua hari. Ini bererti boleh mendahuluinya jika lebih daripada itu. Iaitu selepas setengah Syaaban.
Hadis tersebut melarang mendahului Ramadhan dengan puasa sehari atau dua hari. Ini bererti boleh mendahuluinya jika lebih daripada itu. Iaitu selepas setengah Syaaban.
b) Pendapat Kedua - Makruh berpuasa
selepas setengah Syaaban bagi mereka yang tiada kelaziman puasa sebagai
adat. Adapun bagi yang ada kelaziman puasa, hukumnya tidak makruh. Ini
adalah pandangan mazhab Syafie.
Dalil Pendapat Kedua
Mazhab Syafie pula berhujah dengan hadis riwayat Abu Daud, Tirmizi dan Ibnu Majah daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
Mazhab Syafie pula berhujah dengan hadis riwayat Abu Daud, Tirmizi dan Ibnu Majah daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
“Apabila tiba setengah Syaaban, maka janganlah berpuasa”
c) Pendapat Ketiga - Haram berpuasa selepas setengah Syaaban. Ini pendapat Ibnu Hazm Al-Zahiri.
Dalil Pendapat Ketiga
Ibnu Hazm berhujah dengan hadis yang sama, iaitu larangan daripada puasa selepas setengah Syaaban.
Ibnu Hazm berhujah dengan hadis yang sama, iaitu larangan daripada puasa selepas setengah Syaaban.
Kesimpulan
- Mereka yang cenderung mengatakan hadis larangan puasa selepas 15 Syaaban adalah sahih, maka hukumnya makruh berpuasa kecuali ada kelaziman puasa.
- Mereka yang cenderung kepada mendhaifkan hadis tersebut - dan ia lebih tepat - hukum berpuasa adalah harus, tidak ada sebarang larangan samada haram atau makruh.
*
INI KHUSUS UNTUK BERPUASA SUNAT. BAGI PUASA WAJIB (QADA' @ NAZAR) BOLEH
DILAKUKAN KECUALI PADA HARI SYAK IAITU 30 SYAABAN - KRN DIKUATIRI JATUH
RAMADHAN KETIKA ITU.
Wallahu A’lam. Segala Ilmu itu milik Allah dan Dia mengetahui segala rahsia.